Akumulator ładujemy przekształcając prąd zmienny w stały za pomocą prostownika. Podłączając baterię do prostownika należy stosować się do kilku ważnych zasad, aby uniknąć wypadku lub trwałego uszkodzenia akumulatora.
Przygotuj otoczenie
Przed podłączeniem akumulatora z prostownikiem zadbaj o bezpieczne miejsce. Pomieszczenie powinno być dobrze wentylowane, ponieważ wytwarzający się podczas ładowania wodór jest łatwopalny i w nieodpowiednich warunkach może dojść do wybuchu. Z tego powodu nie zbliżaj się do miejsca ładowania akumulatora z otwartym ogniem.
Prąd dobrze przewodzi woda, więc aby uniknąć zwarcia lub porażenia prądem koniecznie zwróć uwagę, aby przygotowane miejsce było suche.
O czym pamiętać?
- Jeśli posiadasz akumulator obsługowy, w którym musisz sprawdzić poziom elektrolitu – uważaj, aby go nie rozlać. To silnie żrąca substancja.
- Zwróć uwagę, aby przeciwległe bieguny akumulatora przypadkiem się nie dotknęły, aby nie doprowadzić do trwałego uszkodzenia baterii.
- Zadbaj o czystość zacisków akumulatora, a ewentualne zaśniedzenia wyczyść drucianą szczotką lub papierem ściernym.
- Nie ładuj akumulatora w ujemnej temperaturze. Niektóre prostowniki nie działają poniżej 0oC, a temperatura ma wpływ na końcowe napięcie ładowania.
- Prostownik podłącz bezpośrednio do źródła prądu i staraj się unikać przedłużaczy.
- Zajrzyj do instrukcji swojego pojazdu – w nowych modelach zdarza się, że nie jest rekomendowane całkowite odłączenie auta od źródła zasilania, aby wszystkie elektroniczne ustawienia nie zostały automatycznie skasowane. W starszych samochodach nie musimy się nad tym zastanawiać.
Jak odłączyć akumulator od instalacji pojazdu?
Jeśli jest taka możliwość odłącz klemy od instalacji pojazdu w odpowiedniej kolejności – najpierw dodatnią (+), a następnie ujemną (-). Pamiętaj, aby zabezpieczyć klemy przed przypadkowym dotknięciem zacisków akumulatora.
Jeśli nie odłączasz akumulatora od samochodu, zaciski prostownika umieść na przykręconych klemach.
Bieguny prostownika
Kolory klem prostownika określają ich biegunowość, co ma ogromne znaczenie w bezpiecznym podłączeniu akumulatora do ładowania.
- Kolor czerwony oznacza biegun ujemny (-)
- Kolor czarny oznacza biegun dodatni (+)
Jak podłączyć akumulator do prostownika?
Stosuj się do poniższej instrukcji, aby uniknąć trwałego uszkodzenia akumulatora i w bezpieczny sposób naładować baterię.
- Czerwony kabel prostownika (+) połącz z zaciskiem dodatnim akumulatora.
- Czarny kabel prostownika (-) połącz z zaciskiem ujemnym akumulatora.
- Ustaw odpowiednie parametry natężenia prądu na prostowniku odpowiadające Twojemu akumulatorowi (0,1 wartości pojemności akumulatora, tj. jeśli akumulator ma pojemność 50Ah, ustaw na prostowniku wartość natężenia 5A). Jeśli korzystasz z prostownika z mikroprocesorem, parametry ustawi on samodzielnie adekwatnie do ładowanego akumulatora.
- Podłącz prostownik bezpośrednio do gniazdka elektrycznego.
- Zadbaj o prawidłowe odpowietrzenie – jeśli to możliwe poluzuj cele akumulatora, do których przyczepiłeś klemy prostownika. W nowszych, całkowicie bezobsługowych akumulatorach nie musisz tego robić. Są one wyposażone w specjalny system automatycznego odpowietrzania.
- Jeśli korzystasz z tradycyjnego prostownika kontroluj poziom naładowania akumulatora. Nie powinieneś dopuścić do przeładowania baterii, ponieważ wpływa to na jej żywotność. Jeśli ładujesz akumulator prostownikiem mikroprocesorowym, zaczekaj aż na jego ekranie pojawi się informacja, że akumulator jest w pełni naładowany.
Pamiętaj, że tradycyjnym prostownikiem możesz ładować wyłącznie akumulatory kwasowo-ołowiowe. Do ładowania akumulatorów żelowe, AGM i EFB używamy prostownika z mikroprocesorem.
Jak odłączyć akumulator od prostownika?
Kiedy akumulator jest naładowany w pierwszej kolejności wyłącz prostownik i odłącz go od źródła prądu. Następnie odłączamy klemy prostownika od cel w sposób odwrotny do podłączenia, czyli najpierw odłączamy biegun ujemny (-), a później dodatni (+).
Pamiętaj o dokręceniu cel akumulatora, jeśli je luzowałeś. W przypadku akumulatora obsługowego, sprawdź poziom elektrolitów i w przypadku niewystarczającej ilości płynu dolej wodę destylowaną. Nowsze, bezobsługowe akumulatory nie wymagają takiego działania.
Jak podłączyć akumulator do instalacji auta?
Jeśli odłączałeś akumulator od samochodu, podłącz najpierw biegun ujemy (-), a następnie dodatni (+). Uważaj, aby przeciwległe bieguny nie znalazły przypadkiem punktu styku – może doprowadzić to do zwarcia i uszkodzenia całej elektroniki pojazdu.